Content Marketing – bez planu nie można myśleć o sukcesie

Content Marketing – bez planu nie można myśleć o sukcesie

Content Marketing to kompleksowa strategia w komunikacji marketingowej, która opiera się na czterech filarach: plan, produkcja, publikacja i promocja treści. Każdy z nich jest równie ważny, ale bez dobrego planu trudno myśleć o sukcesie. 

Content Marketing – strategia przyszłości

Marketing treści to w ostatnim czasie chyba najczęściej poruszany temat w Internecie. Ilość tekstów jest mocno skorelowana z liczbą raportów wskazujących na słabnącą siłę działania standardowych formatów reklamowych. Z większości analiz wynika, że pomimo trudności związanych z oceną wymiernych efektów, to bardzo skuteczna i efektywna strategia. Nie jest też tak, że sprawdza się tylko w działaniach związanych z kreowaniem wizerunku i budową siły marki. W wielu branżach powszechnie wykorzystywana jest w celu zwiększenia sprzedaży. Obecnie tę filozofię, z mniejszym lub większym skutkiem, stosuje coraz więcej firm. Gro start-upów zaczyna właśnie od promocji w tym stylu. Choć tworzenie wysokiej jakości treści wymaga zarówno czasu, jak i pieniędzy – to nie znaczy jednak, że to nie jest sposób dla małych firm. Czasem się wskazuje, że małe lokalne firmy, które nie posiadają dosyć pokaźnych środków na marketing, nie są w stanie konkurować z globalnymi koncernami w tym względzie. Wydaje się jednak, że w marketingu treści, pomimo przewagi finansowej, mogą oni właśnie konkurować jak równy z równym. Tutaj bardziej liczy się pomysł, niż wielkość budżetu.

Content Marketing

Najważniejszy jest Plan

Jeden z największych architektów na świecie Le Corbusier słowo Plan zawsze pisał dużą literą. To wynikało z szacunku i roli planu w projektowaniu ulic, dzielnic i całych miast. Podobnie sprawa wygląda w marketingu treści. Każda przedsięwzięcie w tym zakresie powinno zaczynać się od przygotowania planu, który będzie dotyczył zarówno wyboru tematów, jak i publikacji i promocji.

W pierwszej kolejności firma powinna zaplanować tematy, które chce zaoferować swoim zwolennikom. W tym zakresie marki muszą sobie odpowiedzieć na między innymi takie pytania: O czym chcemy rozmawiać z klientami? Co interesuje potencjalnych klientów? Jakie treści mogą przyczynić się do rozwiązania ich problemów? Jak treści mogą być dla nich wartościowe? Generalnie chodzi o to, aby ustalić, jakie tematy są istotne dla naszych klientów. Najczęściej klienci od marek oczekują analiz, raportów i porad praktycznych. Te ostatnie cieszą się największą popularnością. Na przykład na stronach firm kosmetycznych w zakładce „Porady” można znaleźć dziesiątki filmów i instruktaży dotyczących m.in. farbowania włosów czy robienia makijażu.

loreal

http://www.lorealparis.pl/_pl/_pl/minisites/ekspert-doboru-koloru/index.aspx

Producenci sprzętu AGD na swoich firmowych witrynach publikują nie tylko instruktaże dotyczące obsługi produkowanych urządzeń, ale także kulinarne przepisy dań, które można przygotować przy ich pomocy.

gore

http://www.gorenje.pl/serwis-i-wsparcie/przepisy/przekaski/13930-Chrupi-ca-przek-ska

Z kolei na stronach sklepów internetowych znajdziemy nie tylko porady dotyczące wyboru sprzętu, ale także informacje i przewodniki po najnowszych technologiach zastosowanych w sprzęcie z oferty. Klienci coraz częściej strony sklepów traktują nie tylko jako miejsca zakupów, ale także źródła specjalistycznej wiedzy. Dzięki takim informacjom, firma może liczyć zarówno na wyższą pozycję w rankingu wyszukiwania, jak i większe zainteresowanie klientów (Google odnotowuje coraz więcej zapytań w stylu „Jak wybrać odkurzacz?”).

neonet

http://www.neonet.pl/blog/tv7.html

Nie działaj bez celu

Plan to tak naprawdę środek taktyczny, uwzględniający możliwości finansowe i techniczne, pozwalający ująć w czasie i przestrzeni działania, które mają przyczynić się do realizacji założonego celu. Każdy publikowany tekst powinien być rozpatrywany pod kątem postawionych celów. Oczywiście te mogą być różne. Na przykład cel marki BMW można odczytać z jego hasła: Chcemy być producentem aut, które dają najwięcej frajdy i radości z jazdy. W wirtualnym magazynie BMW znajdziemy nie tylko ciekawe i oryginalne prezentacje nowych modeli i rozwiązań BMW, ale także relacje filmowe z imprez, w których auta marki biorą udział.

bmw

http://www.bmwmagazine.com/int/en/node/1253

Tworzone i publikowane treści mają nie tylko zaprezentować potencjał marki, ale także pokazać przewagę nad konkurencją. Najczęściej firmy chcą przekonać klientów, że są liderami w zakresie wdrażania innowacyjnych rozwiązań w danej branży. Chcą zbudować zaufanie i sympatię do marki. Wiedzą, że jeśli im się to uda, to klienci będą częściej wybierali produkty z ich oferty.

Twórz treści dla klientów

Podstawowym czynnikiem decydującym o skuteczności marketingu treści, jest ich zgodność z oczekiwaniami grupy docelowej. Nie można wytwarzać materiałów, które wywołają zachwyt wśród członków zarządu. Nie oni będą przecież właściwymi ich odbiorcami. Zdefiniowanie informacyjnych potrzeb miłośników marki nie jest tak trudne, jakby to się z pozoru wydawało. Przecież nikt nie zna lepiej swoich klientów, niż sama firma. Ostatnio bardzo popularne w tym względzie jest tworzenie tzw. person, czyli modelowych przedstawicieli grupy docelowej. Ustalenie ich osobistych preferencji jest znacznie tańsze i prostsze, niż przebadanie wszystkich potencjalnych klientów. Zbiór potrzeb person w marketingu treści stanowi pewnego rodzaju filtr, przy pomocy którego segregowane są treści. Te, które nie przyczynią się do większej satysfakcji klientów, zostają skreślone z listy redakcyjnej. Przy klasyfikacji przydatności treści warto skorzystać ze wsparcia osoby z zewnątrz, która będzie miała odpowiedni dystans do całego przedsięwzięcia i marki. Należy także przeprowadzić analizę działań konkurencji w tym względzie. Konieczny jest także stały monitoring rezultatów w zakresie, które treści spotkały się z dużym zainteresowaniem, a które przeszły bez echa. To pozwoli nam  nie tylko zwiększyć skuteczność, ale także efektywność.

Misja w marketingu treści

Każda profesjonalna firma, tak jak ma swoją misję działania, tak też powinna ustalić misję tworzonych i publikowanych treści. Powinna ona być wypadkową celów komunikacyjnych, możliwości merytorycznych marki i potrzeb informacyjnych klientów. Powinna być jasno i prosto określona, to swego rodzaju obietnica złożona klientom, której należy się trzymać w przyszłości podczas tworzenia i publikacji treści. Na przykład w przypadku banku może ona być sformułowana w ten sposób „Naszym klientom zapewniamy najlepsze wsparcie w sprawach kredytowych”.  Z kolei marka odzieżowa mogłaby ją przedstawić w takiej formie „Nasza strona to miejsce, gdzie wszyscy miłośnicy mody znajdą nie tylko informacje o najnowszych trendach w modzie, ale także porady praktyczne dotyczące codziennych stylizacji”. Trzeba pamiętać, że marka powinna się ograniczyć do tworzenia i publikowania treści w zakresie tematycznym, w którym czuje się mocno. Jednym słowem, nie powinna podejmować tematów, w których nie ma odpowiednich kompetencji. Warto się zastanowić, w której dziedzinie nasza firma jest liderem i posiada przewagę nad konkurencją. Warto się skupić właśnie na tym obszarze, czasem mniej znaczy więcej.

Bądź na bieżąco z nowościami

Każda firma, która myśli poważnie o swojej przyszłości, powinna znać nie tylko  aktualne problemy swoich klientów, ale także najnowsze trendy w branży. W tym celu warto nie tylko monitorować media społecznościowe. Każdy kanał jest dobry, który gwarantuje feedback. Choć zawsze trzeba być otwartym na wszelkie sugestie naszych klientów, to czasem warto im zaproponować coś nowego i oryginalnego. Edukacja to także rola marek, szczególnie tych, które odwołują się w swych działaniach do otaczających nas problemów społecznych (zmiany klimatu, głód, itp.).

Podsumowanie

Content Marketing to bardzo skuteczna strategia w komunikacji marketingowej. Firmy przy jej pomocy mogą pokazać się nie tylko, jako specjalista w danej branży, ale także przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów do swoich nowych – innowacyjnych produktów. W teorii, marketing treści wygląda bardzo prosto, w praktyce zaś jest nieco bardziej skomplikowany. Wymaga nie tylko ustalenia dokładnego planu działań, ale także długofalowego harmonogramu wydawniczego. A co najważniejsze, klienci od marek coraz częściej oczekują nowych inspiracji, ciekawych pomysłów, czyli treści, które mogą wnieść coś wartościowego do ich życia.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous Co to jest Growth Hacking Marketing i jak go wykorzystać we własnej firmie
Next Google stawia na mobile

Może to Ci się spodoba

Trendy 0 Comments

YouTuberzy – sposób na dotarcie do młodych konsumentów

Firmy nieustannie poszukują nowych sposobów dotarcia do młodych konsumentów. O uwagę tej, jakże atrakcyjnej z ich punktu widzenia grupy docelowej, starają się walczyć wszelkimi możliwymi sposobami. Ostatnio coraz częściej z

Trendy 0 Comments

Najciekawsze propozycje gablot informacyjnych.

Trudno wyobrazić sobie jakikolwiek urząd, przychodnię, szkołę lub dworzec, w których nie byłoby przynajmniej jednej gablotki informacyjnej. Zakres miejsc użyteczności publicznej, w których można je spotkać jest oczywiście znacznie szerszy,

Trendy 0 Comments

Pokolenie Y – wyzwanie dla marketingu

Każdemu pokoleniu przyświecają inne ideały. Te obecne, zwane generacją Y (Millennials) dość selektywnie konsumuje media, jest ślepe na klasyczne reklamy. Małą wagę przykłada do własności, nie przywiązuje się do marek.

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź