Growth Hacking w małym biznesie – przewodnik
Growth Hacking bezpowrotnie zmienił oblicze małego biznesu. Dzięki zastosowaniu tej strategii, każda firma może teraz skutecznie zaistnieć w przestrzeni internetowej. Na czym polega Growth Hacking i jak przy jego pomocy zwiększyć zasięg sprzedaży – na te i inne pytania odpowiadamy w tekście.
Growth Hacking
Po raz pierwszy tego określenia użył Sean Ellis w 2010 roku. Zauważył on, że małe i dopiero co zaczynające podbój rynku firmy (szczególnie start-upy), które nie posiadają środków na prowadzenie tradycyjnych działań marketingowych, muszą się skoncentrować na strategii, która pozwoli im w krótkim czasie osiągnąć jak najwyższy wzrost sprzedaży. Powinny zrezygnować z zatrudniania drogich specjalistów od marketingu, na rzecz „hakerów wzrostu”. Jeden z bardziej uznanych już ekspertów w tej dziedzinie Neil Patel tak definiuje Growth Hacking „Biorąc pod uwagę znaczenie słowa „hack”, skrót growth hacking można zdefiniować jako skrót wobec tradycyjnych (czytaj powolnych i drogich) technik marketingowych” (http://neilpatel.com/2015/03/17/how-to-use-growth-hacking-to-attract-and-retain-customers/). Celem jest „ściągnięcie” nowych użytkowników na stronę internetową firmy lub projektu przy użyciu w głównej mierze innowacyjnych narzędzi marketingowych (czyli znacznie tańszych od tradycyjnych rozwiązań typu reklama telewizyjna czy prasowa), takich jak social media, viral marketing czy e-mail marketing.
Growth Hacking z powodzeniem sprawdza się zarówno w działaniach mających zwrócić uwagę nowych klientów, jak i podtrzymać zainteresowanie marką wśród już obecnych. W zależności od okoliczności i potrzeb przy pomocy tego typu operacji można zwiększyć sprzedaż usług lub produktów, zbudować zasięg, poprawić współczynnik konwersji lub pozyskać nowe i atrakcyjne leady. Obecnie Growth Hacking to uznana w świecie technika marketingowa, czego efektem są odbywające się regularnie na całym świecie liczne sympozja i konferencje. Z jej metod korzystają nie tylko małe lokalne firmy, ale także tacy potentaci, jak Twitter, Dropbox czy Pinterest.
Spryt i kreatywność – klucz do sukcesu
Eksperci od marketingu online, wskazują, że w przypadku małych firm bez budżetu na marketing o wiele lepszym rozwiązaniem jest opracowanie atrakcyjnej i oryginalnej strategii marketingowej opartej o nowe narzędzia według filozofii Growth Hackingu, niż szukanie środków na reklamę w telewizji czy prasie (najczęściej to jest drogi kredyt). Działania z tego zakresu można prowadzić we własnym zakresie lub zdać się na pomoc osoby doświadczonej w tym względzie. Zadaniem specjalisty odpowiedzialnego za ten rodzaj promocji, będzie wymyślenie jeszcze nie znanych nikomu, oryginalnych i sprytnych sposobów dotarcia do potencjalnego klienta (czasem będzie to szukanie luk w systemach internetowych). Dobry growth hacker musi dysponować wiedzą nie tylko z zakresu marketingu, ale także informatyki i programowania. Specjaliści, których zadaniem jest zwiększenie sprzedaży, skupiają się na usprawnieniu oraz eliminowaniu zakłóceń w procesach, których celem jest przyciągnięcie uwagi nowych klientów. Doskonałym przykładem jest Dropbox, który dzięki działaniom z zakresu Growth Hackingu stał się liderem na rynku w zakresie przechowywania danych w tzw. chmurze. Na początku użytkownicy mogli korzystać z wolnego miejsca w zamian za polecenie kolejnego użytkownika. W ten sposób (na zasadzie marketingu szeptanego) w krótkim czasie z usługi korzystała już bardzo duża grupa osób.
W Growth Hackingu kluczowa jest analiza zachowań osób zainteresowanych markę. Na jej podstawie można wyeksplikować katalog potrzeb i oczekiwań klientów. Następnym krokiem jest stworzenie rozwiązań, które uproszczą proces korzystania z usług lub zlikwidują przeszkody stojące na drodze do finalizowania transakcji.
5 najczęściej stosowanych kanałów w Growth Hackingu
Internet daje ogromne możliwości w zakresie komunikacji marketingowej. Wiele z narzędzi dostępnych w sieci doskonale się nadaje do zastosowania w Growth Hackingu. Nie dość, że są praktycznie darmowe, to oferują jeszcze większą skuteczność niż tradycyjne kanały. Do najpopularniejszych należą:
- Social Media – obecnie serwisy społecznościowe należą do najczęściej odwiedzanych miejsc w sieci. Dzięki aktywności na ich łamach można nie tylko promować nowe produkty, ale także prowadzić bezpośredni dialog z klientami. Rzadko, która nowa firma dopiero wchodząca na rynek może się pochwalić dużą grupą miłośników. Eksperci podkreślają, że social media to najprostszy, najtańszy i najszybszy sposób na zbudowanie swojej społeczności fanów. A duża grupa wiernych miłośników to dziś klucz do sukcesu. Andrew Davis, autor wydawnictwa pt. “Brandscaping,, https://stevensmediagroupinc.wordpress.com/2015/06/03/social-media-4-1-1 sugeruje, aby aktywność w mediach społecznościowych była prowadzona według reguły 4-1-1. Czyli na 6 wiadomości, 4 mogą być wiadomościami udostępnionymi (na przykład: informacje o nowościach, wieści o aktualnych przedsięwzięciach liderów w branży, infografiki, itp ), które są ważne dla firmy i z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że będą ważne także dla fanów marki. Jedna wiadomość powinna być oryginalna, stworzona we własnym zakresie. Najlepiej jak będzie miała charakter edukacyjny. Z kolei ostatnia powinna być związana ze sprzedażą – np. kupon promocyjny.
- Serwisy z recenzjami. Pozytywna rekomendacja to obecnie jeden z ważniejszych czynników, branych pod uwagę przy podejmowaniu ostatecznej decyzji zakupowej. A co najważniejsze większość z nas ufa poleceniom online prawie tak samo jak osobistym rekomendacjom. W tym względzie bardzo cenne są także fora internetowe, gdzie rozpowszechniane są na zasadzie marketingu szeptanego różnego rodzaju refleksje i opinie.
- Blogi firmowe – pomimo, że to narzędzie wykorzystywane w komunikacji marketingowej od bardzo dawna, to dzisiaj przeżywa prawdziwy renesans. Wiele firm, szczególnie start-upów swój sukces zawdzięcza blogom. Niektóre nie posiadają nawet własnej strony, całą komunikację opierają na platformie blogowej. W przeciwieństwie do witryn, blogi mają bardziej luźny charakter. Można na nich pisać bardziej bezpośrednio, poruszać szersze spektrum tematów. Warto także wykorzystać popularność innych blogów – publikacja własnych materiałów na blogach specjalistycznych, czytanych przez klientów i ludzi z branży to bardzo skuteczna metoda na dotarcie do dużego grona osób zainteresowanych tematem.
- Serwisy crowdfundingowe – wielu firmom udało się zbudować swoją rozpoznawalność już na etapie zbierania środków. To także doskonałe miejsce do zaprezentowania nie tylko swojego produktu, ale także idei stojącej za nim.
- Komunikatory mobilne – za chwilę, większość internautów będzie korzystała do surfowania po sieci tylko z urządzeń przenośnych. Komputery stacjonarne pozostaną domeną biur i urzędów. Już dziś Google odnotowuje więcej wyszukiwań mobilnych niż desktopowych. Wraz z rozwojem mobilnego Internetu na popularności zyskują także komunikatory. Są bardzo cenione przez użytkowników, ponieważ pozwalają nie tylko praktycznie za darmo rozmawiać z osobami z całego świata (wystarczy abonament na przesyłanie danych), ale także przesyłać krótkie wiadomości, zdjęcia i filmy.
3 najskuteczniejsze strategie w Growth Hackingu
- Budowa listy e-mail. Pomimo popularności serwisów społecznościowych, ta forma komunikacji wciąż odgrywa ważną rolę. Przy umiejętnie prowadzonej korespondencji można znacząco poprawić wyniki sprzedaży.
- Regularne wytwarzanie materiałów edukacyjnych. E-booki i poradniki w formacie PDF cieszą się ogromnym zainteresowaniem internautów. Przy ich pomocy można nie tylko dotrzeć do wartościowej grupy klientów (sami poszukują informacji praktycznych w danej dziedzinie), ale także poszerzyć bazę e-mail. Wystarczy za pobranie pliku „zażądać” podania adresu e-mail.
- Przygotowywanie raportów, analiz i infografik. Współcześnie te ostatnie cieszą ogromną popularnością. Są bardzo często udostępniane w serwisach społecznościowych, dlatego warto już na etapie projektowania pomyśleć, aby dobrze w nich wyglądały i były czytelne.
Gwarancja skuteczności i efektywności
Powszechnie się wskazuje, że Growth Hacking zapewnia o wiele większą skuteczność niż standardowe sposoby promocji. Obecnie coraz mniej osób zagląda do gazet i telewizji, nie czyni tego prawie wcale najmłodsze pokolenie. Telewizja powoli traci także swą szczególną moc, polegającą na wywoływaniu różnego rodzaju emocji wśród odbiorców. W tym względzie coraz częściej kluczową rolę odgrywa Internet. Dal wielu osób jest on jedynym i wiarygodnym źródłem informacji, nie tylko o świecie. Do ich wyobraźni i świadomości marki mogą trafić tylko, dzięki aktywności na jednym z ulubionych w ich grupie docelowej serwisów społecznościowych. Ponadto w sieci o wiele łatwiej czymś zaskoczyć potencjalnych klientów. W tym zakresie gazety i telewizja, pomimo, że próbują robić wszystko, doszły chyba już do kresu swych możliwości. Wszelkie innowacje, które się na ich łamach pojawiają, to rozwiązania wykorzystujące Internet (np. poszerzenie reklamy prasowej o materiały w sieci dzięki kodom QR).
Jednak głównym czynnikiem, który wpłynął na taką popularność Growth Hackingu jest jego legendarna wręcz efektywność. Specjaliści wskazują, że czasem wystarczy wykorzystać posiadany potencjał (wiedza i czas pracowników), aby podnieść znacząco sprzedaż. Ponadto działania z tego zakresu koncentrują się na darmowych platformach i kanałach komunikacji. Kosztem jest tylko stworzenie komunikatu, nie zaś jego publikacja. Znawcy tematu wskazują, że zmaksymalizować efektywność można przez skupienie się na jednym kanale w celu wykorzystania jego wszystkich możliwości. Celem Growth Hackingu zresztą jest szukanie zawsze rozwiązań, które przy jak najmniejszym wysiłku i zaangażowaniu własnych środków, przyniosą najlepsze efekty.
Podsumowanie
Hakerzy wzrostu to innowatorzy w pełnym słowa tego znaczeniu. Nie boją się nowych sposobów i trendów, są zawsze otwarci na wszelkie nowości. Są wręcz ich głodni. Są zawsze gotowi, aby spróbować czegoś, czego dotąd nie było w marketingu. Jednakże zawsze przyświeca im jeden cel – wzrost sprzedaży. Nawet jeśli ich działania tracą z pola widzenia inne cele (takie, które związane są z kreowaniem wizerunku i rozpoznawalnością marki), to warto ich zaangażować. Tę radę szczególnie pod rozwagę powinni wziąć młodzi przedsiębiorcy, którzy nie mogą konkurować z potentatami rynkowymi na wielkość budżetu reklamowego.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.
Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!
Może to Ci się spodoba
Poniedziałki i wtorki najlepsze na reklamę
Internauci najchętniej klikają w reklamy emitowane w weekendy, ale to kliknięcia w bannery wyświetlane w dni robocze najczęściej kończą się zakupem – wynika z analizy kampanii realizowanych przez RTB House
Big data, chmury obliczeniowe i internet rzeczy zmieniają biznes. Połączenie tych technologii daje nowe możliwości
Firmy IT obserwują rosnącą popularność rozwiązań z zakresu big data i chmury obliczeniowej. Jednoczesne wykorzystanie dwóch najpopularniejszych technologii – chmury obliczeniowej i big data – daje coraz więcej możliwości rozwijania biznesu. Na rynku
Usuwanie AdBlue Twoją jedyną szansą na pozbycie się usterki i awarii układu oczyszczania spalin. Wiedz o tym, że programowe usunięcie AdBlue rozwiąże Twój kłopot raz, na zawsze.
Usuwanie AdBlue jest jedynym skutecznym rozwiązaniem, zapewniającym pozbycie się kłopotu raz, a dobrze. Wszelkie próby klasycznej formy naprawy uszkodzonych części czy ich regeneracja, to wyłącznie zagrożenie dla Twojego portfela i
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to comment this post!