Co to własciwie jest Content Marketing?
Aby wyjaśnić definicję „content marketingu”, najpierw należy wytłumaczyć światowe trendy związane z marketingiem, czyli reklamą ogólnie. Zastanów się dobrze i przypomnij sobie: jaki billboard przykuł Twoją uwagę na ulicy i kiedy miało to miejsce? Jaki banner reklamowy w internecie ostatnio zapadł Ci w pamięci? Zastanów się raz jeszcze i przypomnij sobie moment, w którym ostatni raz czytałeś gazetę; czy jakakolwiek wizualna reklama wpadła Ci w oko? Zachęciła do działania? Czy jakakolwiek reklama zadziałała?
Prawdopodobnie żadna forma klasycznej reklamy nie wywarła na Tobie większego wrażenia. Jest to oczywiste – wszyscy mamy już dość nachalnego marketingu, bezpośrednio ingerującego w naszą prywatność. Przełączamy reklamy w telewizji, w przeglądarkach internetowych instalujemy programy blokujące bannery i pop-upy, a klasyczną reklamę w prasie zwyczajnie ignorujemy.
Nowoczesny konsument zaczął doceniać jakość i styl, a marketingowcy wyszli mu naprzeciw i stworzyli Content Marketing.
CONTENT MARKETING, CZYLI SZACUNEK DLA ODBIORCY
Definicji content marketingu jest wiele, lecz najprościej opisać go w następujący sposób: jest to nawiązanie długofalowych relacji z konsumentem przy pomocy wartościowych treści.
Co oznacza „długofalowość” i jakie ma skutki? Otóż content marketing opiera się na doinformowywaniu klienta poprzez regularne dostarczanie mu informacji o danym temacie. Odbiorca content marketingu nie dostaje gotowej oferty kupna konkretnego produktu, czyli innymi słowy nie jest traktowany jak bezmyślny bankomat, gotów wydać każde pieniądze na nową pralkę. W zamian za to otrzymuje serię porad, ciekawostek i specjalistycznych artykułów, które pozwolą mu na rozeznanie się w danej dziedzinie. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że content marketing ma wymiar edukacyjny dla konsumenta – poszerza jego wiedzę z danego zakresu i pozwala na świadomy, inteligentny wybór. Content marketing nigdy nie jest jednorazowy i nigdy nie przynosi efektów z dnia na dzień. Jest oparty na zaufaniu i jakości, a te dwie cechy nigdy nie idą w parze z pośpiechem.
REKLAMA W PRASIE
W jaki sposób dostarcza się treści do konsumenta? Sposobów jest wiele, lecz zdecydowanie najskuteczniejszym z nich jest reklama w prasie i internecie przy pomocy artykułów. Artykuły takie, zawierające zazwyczaj od 3 do 5 tysięcy znaków, stanowią najlepsze źródło informacji i najskuteczniej angażują czytelnika. Można w nich umieszczać bogate treści i poszerzać wiedzę odbiorcy, a jeśli odbywa się to cyklicznie – pobudzić do działania i nawiązać z nim długoterminową współpracę. Szczególnie skuteczna jest reklama w gazecie. Dlaczego? W czasach dzisiejszej wszechobecnej cyfryzacji druk stał się prestiżowy, gdyż każdy może wypowiedzieć się w internecie, a nie każdy w dzienniku lokalnym, czy nawet ogólnopolskim. Umiejętnie prowadzona reklama w prasie jest bodaj najskuteczniejszą obecnie formą content marketingu.
Do innych form, publikowanych głównie w internecie, należą m.in.
- Blogi, fora i portale społecznościowe
- Materiały wideo
- Newslettery
- Poradniki, webinaria
- Infografiki
KIEDY DZIAŁA, A KIEDY NIE?
W content marketingu bardzo istotna jest regularność i dbałość o szczegóły. Najczęstszym błędem popełnianym przez reklamodawców jest zaniechanie działań na ich wczesnym etapie; czas i pieniądze poświęcone na reklamę stają się wówczas czasem i pieniędzmi straconymi. Należy pamiętać, że budowanie trwałej więzi z konsumentem bywa czasochłonne, lecz efekty takiego zaangażowania są nieocenione. Wybacz, że znowu zmuszam Cię do abstrakcyjnego myślenia, lecz wyobraź sobie następującą sytuację:
Jesteś właścicielem sklepu rowerowego i chcesz przekonać do swoich usług ludzi ze swojego miasta. Decydujesz się na reklamę content marketingową w prasie, lecz po dwóch tygodniach rezygnujesz z tej współpracy, gdyż nie widzisz konkretnych efektów.
A teraz wyobraź sobie, że jesteś czytelnikiem tej gazety i od momentu pojawienia się pierwszego artykułu, regularnie czytasz treści umieszczone przez producenta rowerów. Czekasz na kolejny numer, lecz ku Twojemu zaskoczeniu nie ma już żadnej wzmianki o rowerach, a zamiast tego jest tekst o sokowirówkach. Prawdopodobnie zapomnisz już o tym, co umieszczone było wcześniej, a nazwa firmy rowerowej i jej oferta wyleci z Twojej głowy.
Reklama w prasie nie znosi próżni, więc na miejsce jednej oferty, zaraz pojawi się następna. Jeśli decydujesz się na content marketing, to pamiętaj, że regularność i konsekwencja stanowią absolutną podstawę jej skuteczności.
MARKETING Z PRZYSZŁOŚCI
Czy tego chcemy czy nie – content marketing jest tym, do czego będą dążyć wszyscy przedsiębiorcy, od tych najmniejszych właścicieli sklepów, po wielkie koncerny międzynarodowe. Jeżeli chcesz, aby Twoja marka była rozpoznawalna i uznawana przez konsumentów za godną zaufania, to nie pytaj się „czy”, tylko „kiedy” skorzystać z content marketingu. Rozejrzyj się dookoła i zauważ, że wszystko zaczyna nabierać jakości i stylu – budki z jedzeniem, usługi fryzjerskie czy kawiarnie i herbaciarnie. Nie wahaj się i już dziś zacznij skuteczną reklamę w prasie i internecie przy pomocy najbardziej jakościowej jej formy – content marketingu.
Może to Ci się spodoba
Content Marketing w e-commerce: kilka praktycznych wskazówek
Wartościowe treści to istotny sygnał dla klientów, że mają do czynienia z uznaną marką. Wielu ekspertów wskazuje, że to właśnie treści budują markę. Czym jest marketing treści i jak tę
Corporate Publishing – nowe możliwości w Internecie
Firmy od dawna starają się prowadzić aktywną komunikację z dostawcami, partnerami i klientami. Dostarczają im atrakcyjnych treści w różnych formach. Internet w tym względzie stworzył nowe możliwości, nie tylko w
Content Marketing – bez planu nie można myśleć o sukcesie
Content Marketing to kompleksowa strategia w komunikacji marketingowej, która opiera się na czterech filarach: plan, produkcja, publikacja i promocja treści. Każdy z nich jest równie ważny, ale bez dobrego planu
1 Comment
Ewka
14 czerwca, 14:29