Jak zwrócić zakupiony towar do sklepu internetowego?
Klienci sklepów internetowych, chronieni ustawą o prawach konsumenta, mają możliwość zwrotu zakupionego online towaru bez podawania przyczyny. W niektórych przypadkach mogą to zrobić nawet w rok po dokonaniu zakupu, nie ponosząc przy tym żadnych kosztów.
Kwestie te reguluje Ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. (Dz.U. 2014 r. poz. 827). Od jej wejścia w życie na właścicielach sklepów internetowych ciąży znacznie więcej obowiązków informacyjnych względem klientów. Konsumenci natomiast mają więcej możliwości między innymi w zakresie reklamacji czy zwrotu zakupionego towaru.
W jakiej sytuacji można zwrócić towar do sklepu internetowego?
Każdy klient e-sklepu ma prawo w ciągu 14 dni od dokonania zakupu odstąpić od tej umowy, czyli zwrócić kupiony online towar. Co ważne, może to zrobić bez podawania sprzedawcy jakiejkolwiek przyczyny, a zatem nie tylko w przypadku niezgodności produktu z opisem czy na przykład jego wadliwości. Aby zwrócić towar, wystarczy oświadczenie konsumenta, które – w przypadku sklepów internetowych – wysyła się zazwyczaj e-mailem lub poprzez specjalny formularz udostępniony na stronie sprzedawcy. Prawo do odstąpienia od umowy, a zatem do zwrotu towaru, obowiązuje nawet przez 12 miesięcy, jeżeli sprzedawca nie poinformował klienta o tym, że może on zakupiony towar zwrócić (bez żadnych konsekwencji).
Jakie koszty ponosi konsument, zwracając zakupiony towar do e-sklepu?
W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość, bo o takiej sytuacji tu mowa, transakcję uważa się za niebyłą. Strony zobowiązane są do zwrotu wzajemnych świadczeń w ciągu 14 dni od złożenia przez konsumenta w/w oświadczenia. Sklep oddaje klientowi pieniądze, klient dostarcza sprzedawcy zakupiony wcześniej towar. Konsument nie ponosi przy tym prawie żadnych kosztów. Prawie, ponieważ są pewne wyjątki. Sprzedawca zwraca bowiem klientowi koszt towaru i koszt jego dostawy, ale tylko najniższy z tych proponowanych w sklepie internetowym podczas zawierania transakcji, czyli na przykład równowartość zwykłej przesyłki pocztowej, a nie wybranej przez klienta ekspresowej przesyłki kurierskiej. Jeżeli zwracany towar nie jest dostarczany sklepowi osobiście przez klienta i sprzedawca nie zaproponował, że sam go odbierze, konsument musi ponieść jeszcze koszt nadania przesyłki.
Jak odesłać zwracany towar do sklepu internetowego?
Aby zwrot towaru do sklepu internetowego przebiegł sprawniej i tanio, warto nadać paczkę w DHL Parcelshop. Zamiast czekać w domu na kuriera, można skorzystać z jednego z takich punktów. Znajdują się one w najbardziej uczęszczanych miejscach, w których bywa się na co dzień – na stacjach benzynowych, w galeriach handlowych, salonach prasowych etc. (https://parcelshop.dhl.pl/mapa?type=fm). Każdy oznaczony jest charakterystycznym, dobrze rozpoznawalnym logo (http://dhl-services.chilloutgroup.pl/img/extra/DHL_Parcelshop_naklejka_A3_297x325.pdf). Wybierając usługę kurierską DHL, klient zyskuje na czasie i bezpieczeństwie. Ma on pewność, że przesyłka ze zwracanym towarem dotrze do sprzedawcy na czas i w nienaruszonym stanie, co również ma znaczenie w procesie odstępowania od umowy zawartej ze sklepem.
Jedną z bardziej atrakcyjnych obecnie (także cenowo) opcji nadawania paczek są pakiety DHL Parcel (http://www.dhlparcel.pl/content/dhl_parcel_poland/pl/private-customers/domestic-parcels/shiponline.html). W ramach tej usługi można odesłać zwracany towar do sklepu internetowego już nawet za 13,47 zł netto. Ceny różnią się oczywiście w zależności od wielkości i wagi konkretnej przesyłki.
PAKIET SUPER LEKKI | PAKIET LEKKI | PAKIET CIĘŻKI |
do 1 kg / do 35 cm * | do 10 kg / do 75 cm * | do 31,5 kg / do 140 x 60 x 60 cm |
13,74 zł netto / 16,90 zł brutto | 16,18 zł netto / 19,90 zł brutto | 24,31 zł netto / 29,90 zł brutto |
* suma długości boków najdłuższego i najkrótszego nadawanej paczki
Istnieje także możliwość skorzystania z Pakietu Terminowego, w którym nadawca określa, w jakich godzinach paczka ma być dostarczona do odbiorcy. Do wyboru jest gwarantowane doręczenie przesyłki do godz. 12.00, doręczenie między 18.00 a 22.00 oraz doręczenie w sobotę (o ile pozwala na to kod pocztowy odbiorcy). Taka opcja również może okazać się przydatna w sytuacji zwracania towaru do sklepu internetowego.
Wybierając się do Parcelshop, aby nadać paczkę, trzeba pamiętać o tym, że w niektórych punktach można płacić tylko gotówką. Dobrze więc mieć przy sobie kwotę potrzebną na opłacenie wybranego pakietu.
Dotrzymanie w/w terminu 14 dni przeznaczonego na wzajemny zwrot świadczeń jest niezwykle istotne. Im szybciej towar zostanie odesłany, tym szybciej klient odzyska od sklepu swoje pieniądze.
Może to Ci się spodoba
E-sklepy a preferencje polskich i zagranicznych konsumentów
Proces digitalizacji w naszym życiu z pewnością przyspieszył okres pandemii, dzięki czemu w spektakularnym tempie rozrósł się rynek e-commerce – tylko w 2021 roku taki kod sprzedaży internetowej do PKD
Zdobądź lojalnego e- i m-klienta
38 proc. kupujących w internecie oczekuje bardziej szczegółowych opisów towarów, a 18 proc. – spodziewa się wyższej jakości obsługi klienta ze strony kompetentnych i rzetelnych sprzedawców. Od tego uzależnia częstotliwość
E-commerce: Jak zaplanować skuteczną kampanię reklamową?
Na internetowym rynku panuje ogromna konkurencja, każdy chce się przebić ze swoją ofertą. W warunkach, kiedy trudno konkurować ceną, jedynym warunkiem odniesienia sukcesu jest skuteczny marketing. O czym pamiętać przy
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to comment this post!