Optymalizacja treści na YouTube – kilka praktycznych porad

Optymalizacja treści na YouTube – kilka praktycznych porad

Dla wielu ludzi, szczególnie młodego pokolenia, Internet to okno na świat. Zastąpił im książki, prasę, radio i telewizję. Serwis YouTube to swego rodzaju telewizja XXI wieku. Nie dziwi więc fakt, że większość firm tam publikuje swoje spoty reklamowe. Można tam znaleźć praktycznie wszystko. Jednak, aby skutecznie trafić do potencjalnego klienta, trzeba poprawnie film zoptymalizować.

YouTube w liczbach

To obecnie jeden z najbardziej popularnych serwisów na świecie, dostępny jest w 75 krajach i 61 językach. Pomimo wielu zapowiedzi, że nadchodzi epoka Social Video, nic nie wskazuje, żeby miał stracić pozycję lidera w zakresie dystrybucji treści video. Korzysta z niego ponad miliard użytkowników na świecie. W każdej minucie dodawanych jest ok. 300 godzin filmów. Co roku rośnie liczba godzin spędzanych przez widzów na oglądaniu filmów. Serwis jest także powszechnie wykorzystywany w komunikacji marketingowej. Obecnie to ponad milion reklamodawców, z czego większość to małe firmy. 85 procent reklam wyświetlanych jest w systemie TrueView In – Stream, które można pominąć. YouTube ma swoje gwiazdy, których nie znajdziemy w żadnym innym medium. Wokół nich w serwisie stworzyła się nowa społeczność. To pewnego rodzaju galaktyka video. Jeśli ktoś poszukuje jakiś treści video na świecie, to zapewne pierwsze kroki skieruje właśnie do tego portalu. W chwili obecnej firma otworzyła swoje studia YouTube Space, w których można nagrywać swoje filmy. Wiele osób z pomocą serwisu zarabia ogromne pieniądze (Content ID – system zarządzania prawami autorskimi). Firma chwali się, że od roku 2007 wypłaciła ponad miliard dolarów swoim partnerom, którzy zdecydowali się zarabiać na treściach zgłoszonych do systemu.

Komunikacja marketingowa z YouTube

W ostatnim czasie serwis dla wielu firm stał się głównym kanałem w komunikacji marketingowej. Wynika to z dwóch powodów, coraz większej popularności filmów video wśród internautów oraz szerokich możliwości ich produkcji i publikacji w sieci. Obecnie wysokiej jakości film może nagrać praktycznie każdy, nie potrzeba dużego budżetu i specjalistycznego sprzętu. Wystarczy dobry smartfon i trochę kreatywności. Wielu producentów wykorzystuje w tym względzie własne zasoby, zarówno finansowe, jak i personalne. Coraz więcej przedsiębiorców stara się wykorzystać potencjał portalu publikując tam nie tylko klasyczne spoty reklamowe, ale także filmy poradnikowe. YouTube to szansa na dotarcie do ogromnej publiczności z przekazem, nie tylko we własnym kraju. Jednak, aby nasz film trafił do odpowiedniej grupy, musi być poprawnie zoptymalizowany.

YouTube to także wyszukiwarka

To dzisiaj nie tylko serwis filmowy, ale także druga co do wielkości i popularności wyszukiwarka internetowa na świecie. Cel optymalizacji treści video jest identyczny, jak w przypadku strony internetowej. Dzięki dobrze oznaczonym metadanym, film będzie poprawnie zaindeksowany i przez to będzie miał szansę znaleźć się na czołowych miejscach w rankingu wyszukiwania na interesujące nas frazy. Oczywiście film musimy przygotować zgodnie z wytycznymi YouTube. Wyszukiwarka serwisu działa nieco inaczej niż narzędzie Video Google Search, po prostu wykorzystuje inny algorytm. Aby się o tym przekonać, należy wpisać to samo hasło w obu miejscach. Jeśli już pewne wyniki się powtórzą, to na pewno będą zajmowały inne miejsca w rankingu (obecnie tak jest najczęściej). Przy optymalizacji film mającego trafić do YouTube należy się skupić na wybraniu odpowiedniego formatu i doborze słów kluczowych. Tutaj takiej roli nie odgrywają linki zwrotne, choć są istotne.

Słowa kluczowe- początek filmowej kariery

Podobnie jak w przypadku optymalizacji strony www, o powodzeniu całego przedsięwzięcia będą decydowały dobrze określone słowa kluczowe. Nie należy się jednak ograniczać do fraz związanych z profilem działalności naszej firmy, wyobraźnia młodego pokolenia jest niezbadana. Interesująca nas słowa powinny się znaleźć w tytule, opisie i komentarzach (które sami stworzymy). Algorytm YouTube przy wyznaczaniu pozycji na dane słowo analizuje wszystkie treści powiązane z filmem. Przed ich określeniem należy sprawdzić popularność filmów w serwisie na pożądane frazy. Czasem jedne frazy generują filmy o ogromnej oglądalności, a inne nie. Warto także przejrzeć najchętniej oglądane filmy w danym okresie. Czasem, mówiąc kolokwialnie, można się „podłączyć” pod modny trend, choć tutaj nie można naginać zbytnio rzeczywistości. Tytuł filmu powinien odzwierciedlać jego treść. W najlepszym wypadku tytuł powinien być mieszanką słów często używanych i tych opisujących naszą dziedzinę.

Popularność zawsze sprzyja sukcesowi

Algorytm YouTube przy wyznaczaniu pozycji w rankingu bierze także pod uwagę różnego rodzaju wskaźniki popularności. W pierwszej kolejności uwzględniane są faktory zintegrowane z serwisem, takie jak ilość odsłon filmu, liczba pozytywnych i negatywnych wrażeń (tzw. liczba kciuków na Plus lub Minus) czy treść komentarzy. W tym względzie nie można całkowicie zdać się na upodobania i kaprysy widzów. Obecnie tworzenie i publikowanie komentarzy to obowiązkowy element każdej kampanii reklamowej w sieci (tzw. marketing szeptany). Warto pamiętać, że pierwsze recenzje pod filmem są najważniejsze, to one tak naprawdę ukierunkują sposób myślenia innych o naszym filmie. Czym bardziej będą pochlebne i entuzjastyczne, tym trudniej będzie je przełamać kolejnym komentatorom. Jednakże trzeba pamiętać, że wszystkie oznaki stosunku do filmu wyrażone przez użytkowników serwisu, zarówno te przychylne, jak i niepochlebne są równie ważne. Nawet mało atrakcyjny film z punktu teorii, ale wzbudzający duże emocje wśród widzów, może liczyć na wysoka pozycję w rankingu.

Równie ważne są wskaźniki określające estymę, jaką cieszy się film wśród użytkowników serwisów społecznościowych. Znaczenie ma także liczba publikacji filmu na różnego rodzaju portalach. Przy tworzeniu filmu warto wziąć ten aspekt pod uwagę. Wiadomo przecież, że zabawne filmiki chętnie rozpowszechniane są przez internautów.

Algorytm YouTube jest stale modyfikowany. Celem tych zmian, podobnie zresztą jak ma to miejsce w wyszukiwarce Google, jest zaoferowanie użytkownikom jak najlepszej jakości wyników wyszukiwania. W chwili obecnej, od liczby odsłon ważniejszy jest czas oglądania filmu przez jednego „unikalnego” użytkownika. Czym dłużej jest oglądany konkretny film, tym wyższa pozycja. Według zasady „mniej klikania, więcej oglądania”.

Warto także w celu zwiększenia zaangażowania widzów wykorzystać adnotacje, czyli klikalne nakładki tekstowe umieszczone w filmach w YouTube. Przy ich pomocy można poprosić użytkowników o oznaczenie filmu jako „Fajny”, zadać pytanie widzom, zaprezentować linki do innych podobnych filmów lub adres firmowej witryny, itp. W wytycznych serwisu znajdziemy także wskazówki, gdzie najlepiej zamieścić adnotacje. Podstawowa zasada, to nie przeszkadzać widzom w oglądaniu filmu.

Forma równie ważna jak treść

Przy tworzeniu i publikacji filmów warto trzymać się pewnych standardów. Jak mówią filmowcy, każdy scenariusz można zepsuć poprzez błędy formalne. Techniczna strona jest równie ważna, jak merytoryczna. Najważniejsze elementy mające wpływ na popularność:

  • format filmu
      . Optymalna rozdzielczość to 1920×1080 (HD 1080P),
  • data publikacji
      , nowo opublikowane filmy mają szansę na wyższą pozycję (warto pamiętać o tym elemencie w kontekście grupy docelowej i ich przyzwyczajeń związanych z korzystaniem Internetu),
  • długość filmu
      . W tym względzie nie należy odbiegać od średniej długości video opublikowanych w danej kategorii,
  • miniaturka filmu
      , która umożliwia podgląd (min. 640×360 p, proporcje 16:9). Musi być na tyle charakterystyczna i wyraźna, aby odróżnić się od innych,
  • liczba subskrybentów kanału
      , na którym został opublikowany film,
  • umiejętna promocja filmu
      w innych portalach i serwisach społecznościowych,
  • odnośniki zawarte w opisie filmu
      (zaakcentowanie słów kluczowych i zwiększenie ruchu na naszej stronie firmowej do której prowadzą linki – SEO),
  • dodanie filmu w wersji anglojęzycznej
      (lub innej, gdy mamy na myśli jakiś konkretny obszar językowy lub rynek), to z myślą o karierze międzynarodowej. Można także dodać napisy dla widzów obcojęzycznych. Filmy z napisami przetłumaczonymi na wiele języków mogą pojawić się w wynikach we wszystkich tych językach,
  • ułatwienia dla osób niesłyszących i niedosłyszących
      . Warto dodać specjalne napisy, dzięki którym będą mogły się z nim zapoznać osoby z upośledzeniem słuchu.

Podsumowanie

Popularność filmów video w sieci będzie rosła, dlatego warto już dzisiaj zainteresować się tym formatem (już dzisiaj to najczęściej poszukiwane treści). Nie należy ograniczać się tylko do publikacji filmów, które miały swoją premierę w TV (nawet tych z lat 60. Czy 70.). Obecnie większość, to produkcje stworzone specjalnie z myślą o YouTube. Wiele z nich wykorzystuje wszystkie możliwości związane z pełną interaktywnością, gdzie widz staje się aktywnym uczestnikiem reklamy. Zaczynając przygodę filmową w sieci, warto pamiętać, że widz oczekuje pewnej regularności, podobnie jak w telewizji. W kanale co jakiś czas musi pojawić się nowy film, inaczej straci swoją pozycję i popularność, którą trudno będzie odbudować. Ponadto kanał firmowy trzeba także zoptymalizować pod katem wyświetlania go w wynikach. Krótka i oryginalna nazwa, ikona, graficzna oprawa oraz precyzyjny opis kanału to podstawa.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.



-
* Wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!

Previous Z chaosu rodzi się Kampania. Platforma SocialOn dla firm stawiających na widoczność w sieci
Next E-mail marketing – kilka praktycznych porad

Może to Ci się spodoba

Trendy 0 Comments

Komandor uwodzi funkcjonalnością

Pokochaj Komandora – to nie oferta biura matrymonialnego lecz hasło kampanii marketingowej firmy Komandor, wiodącego producenta zabudowy wnętrz. Marka uwodzi kreacją trzech linii produktowych: Classic, Gold, Vip oraz zmysłowym, bezramowym

Reklama internetowa 0 Comments

Poniedziałki i wtorki najlepsze na reklamę

Internauci najchętniej klikają w reklamy emitowane w weekendy, ale to kliknięcia w bannery wyświetlane w dni robocze najczęściej kończą się zakupem – wynika z analizy kampanii realizowanych przez RTB House

Trendy 0 Comments

Faktura Small Business – program do faktur

Faktura Small Business to jeden z najpopularniejszych programów do fakturowania, który od wielu już lat oferowany jest przez firmę MEGA-TECH. Program ten jest stosunkowo prostym narzędziem, które dzięki bardzo intuicyjnej

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź