Social Media Marketing
Skuteczność komunikacji marketingowej prowadzonej na łamach serwisów społecznościowych zależy do znajomości ich specyfiki. Co do zasady głównej odwołujemy się do tych samych emocji, wykorzystujemy te same mechanizmy wywierania wpływu co wcześniej. Jednak Social Media Marketing to już obecnie nowa subdyscyplina marketingu, która uwzględnia specyfikę funkcjonowania tego rodzaju platform i wciąż się rozwija.
Social Media – komunikacja już nigdy nie będzie taka sama
Serwisy społecznościowe bezpowrotnie odmieniły komunikację, nie tylko tą między internautami, ale także tą pomiędzy markami a klientami. Internet od początku był rajem dla wszystkich ekstrawertyków i ekshibicjonistów. Rozwój portali skupiających duże grupy społeczne stworzył platformę dla ludzi, którzy chcą się dzielić z innymi, nie tylko własnymi osiągnięciami w sferze materialnej czy umysłoweji, ale także swoimi emocjami. Publikując na profilu tego rodzaju wynurzenia i ciekawostki, w jednej chwili mogą się z nimi zapoznać nasi znajomi z całego świata. Mogą oni podejrzeć naszych znajomych, a my ich. Upowszechnienie tego rodzaju portali mocno zintensyfikowało kontakty. Konsumenci chcą wiedzieć praktycznie wszystko o swoim ulubionym producencie, prowokują do permanentnej interakcji, chcą się angażować we wspólne działania. Wiele firm wykorzystuje tego rodzaju relacje, stara się utrzymywać stały dialog z klientami. Popularność serwisów społecznościowych wystawiła także firmy na nieustanny „ostrzał”. Na wielu profilach w komentarzach pojawiają się negatywne opinie, z którymi muszą się zmagać. Ponadto social media dodały internautom nieco odwagi w kontaktach, łatwiej im się łączyć w grupy i wywierać presję. Także na decydentach politycznych, co pokazały wydarzenia z ostatnich lat, zarówno te które miały miejsce w północnej Afryce, jak i te na Ukrainie. To przy pomocy serwisów społecznościowych integrowali się rewolucjoniści, przesyłali władzom informacje ze swoimi postulatami oraz informowali świat o przebiegu walk. Obecnie dzięki nim, możemy zobaczyć co dzieje się na froncie największych konfliktów zbrojnych. Możemy także zajrzeć za kulisy wszelkiego rodzaju imprez i wydarzeń. Firmy i instytucje starają się sprostać ciekawości obywateli, a ta, także za sprawą social media, stała się nieograniczona. Ten proces będzie tyko postępował, chcemy wiedzieć więcej i więcej.
Social Media Marketing – wyczucie czasu i emocji
Co jakiś czas Internet generuje nowe narzędzia, które są chętnie wykorzystywane przez firmy w komunikacji marketingowej. Wiele z nich jest na tyle odmiennych od już istniejących, że istnieje konieczność określenia nowych zasad i standardów działania uwzględniających ich specyfikę. W tym względzie social media są rewolucyjne (nieznane dotąd możliwości optymalizacji kampanii pod kątem celów). Nie dość, że zintensyfikowały komunikację, to na dodatek zmniejszyły dystans pomiędzy markami a konsumentami. Ich użytkownicy mają ogromne oczekiwania w kontekście prowadzonego dialogu, chcą aby był on rzetelny i uczciwy. Zawsze wśród dużych grup społecznych wypracowują się pewne reguły zachowań i obyczajów. Tak też jest wśród użytkowników serwisów społecznościowych. Oczekują oni, że nowi członkowie społeczności (zarówno marki, jak i prywatni użytkownicy) się do nich dostosują. Skuteczność strategii komunikacyjnej w social mediach będzie zależała jednak nie tylko od internalizacji norm, które tam obowiązują, ale także od wyczucia chwili i bieżących emocji swoich klientów. Musimy pamiętać, że nie można trzymać się sztywno raz opracowanego planu, trzeba go stale modyfikować w kontekście niespodziewanych wydarzeń (wypadków, katastrof, itp.) oraz nagłych zmian nastrojów społecznych. Aktywni użytkownicy tych serwisów chcą, aby marki do relacji z nimi podchodziły z szacunkiem (mówiły szczerze ich językiem, a nie charakterystyczną dla współczesnych firm „nowomową” kapitalizmu), wszelką nachalną reklamę ignorują. Co warte podkreślenie, nie ma jednej uniwersalnej strategii obecności w social mediach, każda firma musi sobie wypracować pewien zestaw działań, który będzie zsynchronizowany z charakterem konkretnego serwisu, branży i grupy docelowej. Jeśli już nawet uda nam się to zrobić, to cały czas trzeba śledzić aktualne trendy panujące wśród użytkowników, a te zmieniają się bardzo często. To co wczoraj było modne, może dziś już być passe.
Komunikacja marketingowa w Social Media – co i gdzie?
W początkowej fazie możliwości promocji z ich pomocą były mocno ograniczone. W miarę wzrostu popularności, ich twórcy regularnie je rozszerzali. Obecnie to szerokie spektrum działań:
- prowadzenie działań sensu stricto marketingowych (promocja nowych produktów i usług),
- budowanie przyjaznych stosunków z otoczeniem (Public Relations),
- rozwiązywanie problemów i wsparcie w sytuacjach kryzysowych,
- prowadzenie dialogu z konsumentami,
- angażowanie społeczności we wspólne działania,
- kreowanie wizerunku i budowanie siły marki,
- zwiększenie rozpoznawalności marki w sieci i wyszukiwarce (SEO).
W sieci działa wiele serwisów społecznościowych, każdy z nich z osobna nadaje się do konkretnego rodzaju działań. I tak na przykład Facebook sprzyja interakcjom z klientami, daje także możliwość szybkiego rozesłania komunikatu do dużej grupy konsumentów. Z uwagi na różnorodność użytkowników sprawdzi się niemal w każdej branży. Profil to także doskonałe miejsce do promocji treści opublikowanych na stronie www. Z kolei Twitter to optymalny instrument do prowadzenia akcji promocyjnych, szybkim informowaniu o wszelkich nowościach i komentowaniu bieżących wydarzeń. Ciekawy i intrygujący wpis może liczyć na szybkie rozpowszechnienie (retwitowanie). Warto także skorzystać z pewnych unikalnych możliwości niektórych serwisów, dzięki kręgom Google Plus można dotrzeć precyzyjnie do wybranej grupy docelowej. Na Linkedln warto się pojawić, chociażby po to, aby przedstawić się jako specjalista w branży i zdobyć rekomendacje byłych i obecnych pracowników. To doskonała platforma do poszukiwania nowych współpracowników. W przypadku chęci opublikowania jakiegoś materiału video, najlepiej jest skorzystać z potentata w tym względzie, czyli YouTube. Firmy, które ze względu na specyfikę branży (life style), skupiają się na wizualnej komunikacji marketingowej powinny bliżej zainteresować się takim portalami jak Pinterest czy Instagram.
Każda firma przed wdrożeniem serwisów społecznościowych do swojego arsenału marketingowego, powinna zdiagnozować, przy pomocy którego osiągnie postawiony sobie cel. Ponadto trzeba pamiętać, że użytkownikami każdego z nich są inne grupy społeczne. Ekspercie wskazują, że w Polsce „starzeje” się grupa aktywnych członków internetowych społeczności. Zagląda do nich także coraz więcej osób z grupy 55+. Nierzadko dochodzi do przepływów „elektoratu” w ramach kilku serwisów, o tym także trzeba pamiętać przy projektowaniu działań.
Podsumowanie
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.
Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!
Może to Ci się spodoba
Snapchat – komunikacja marketingowa z młodzieżą
W przeciwieństwie do innych obszarów życia społecznego, w Internecie młodzi użytkownicy nie przejmują wzorców od rodziców czy osób starszych. Nawet na nich nie spoglądają, kroczą własną drogą. Każde pokolenie ma
Media społecznościowe w branży IT – o czym należy pamiętać?
Liczba osób korzystających z mediów społecznościowych na całym świecie wynosi ponad 4,48 miliarda, a przeciętny użytkownik korzysta z 6,6 platform mediów społecznościowych miesięcznie[1]. Popularne platformy, takie jak Facebook, mają miesięcznie
Twitter – zasady publikowania komunikatów w marketingu
Twitter, od momentu zaistnienia w wirtualnej sieci w roku 2006, zdążył sobie już zaskarbić liczne grono wiernych użytkowników na całym świecie. Chętnie korzystają z niego firmy, gwiazdy muzyki i filmu
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to comment this post!