YouTube SEO – jak skutecznie przebić się w tłumie
W każdej minucie w serwisie YouTube publikowanych jest ponad 300 godzin materiałów video. Konkurencja jest ogromna. Wysokiej jakości ciekawy film to za mało, aby został on dostrzeżony przez szerszą publiczność. Aby wyróżnić się z tłumu i dać się odnaleźć w tym gąszczu, trzeba poświęcić odrobinę czasu na jego optymalizację. Poniżej prezentujemy kilka praktycznych porad SEO w tym zakresie.
YouTube – królestwo video
Pomimo, że coraz więcej filmów publikowanych jest w serwisach społecznościoywch, to jednak liderem w tym zakresie nadal pozostaje YouTube. To dla większości internautów portal pierwszego wyboru przy poszukiwaniu wszelkiego rodzaju materiałów video w sieci. Wydaje się, że nic się nie zmieni w tym zakresie w najbliższej przyszłości. YouTube ma ponad 1,4 miliarda użytkowników na całym świecie. Dostępny jest w 75 krajach i 61 językach. Każdego dnia ludzie oglądają setki milionów godzin filmów i tym samym generują ponad miliard odsłon. Ponad połowa z nich pochodzi z urządzeń mobilnych. Rok do roku podwaja się liczba godzin spędzonych przez widzów na oglądaniu filmów. Z racji ogromnej popularności serwis stał się niemal obowiązkowym kanałem wykorzystywanym w komunikacji marketingowej przez korporacje z całego świata. Zamieszczają tam nie tylko filmy promocyjne i wizerunkowe, ale także klasyczne spoty reklamowe. Wiele marek w tym względzie korzysta z popularności filmów zamieszczonych przez prywatnych użytkowników. Ponad 80 procent reklam wyświetlanych jest w systemie TrueView In – Stream. Serwis dorobił się także swoich gwiazd, których nie zobaczymy w innych mediach. Użytkownicy YouTube to swego rodzaju społeczność, ze swoim charakterystycznym stylem komentowania wytworów innych.
Internet pod znakiem video
Jeszcze kilka lat temu większość postów publikowanych na Facebooku to były zwykłe komunikaty tekstowe. Dziś królują zdjęcia. Większość ekspertów wskazuje jednak, że w perspektywie kilku lat to filmy video zdominują serwisy społecznościowe. Dobrej jakości film może własnym smartfonem nakręcić praktycznie każdy. Jego publikacja nie powinna nastręczać trudności nawet tym, którzy nie mają specjalnej wiedzy. Obsługa większości aplikacji w tym zakresie jest właściwie intuicyjna. Zamieszczony film może potem obejrzeć bez zakłóceń każdy, kto wyrazi taką ochotę, niezależnie od miejsca, w którym przebywa. Popularność filmów dostrzegło także Google, widzi w nich ogromny potencjał. I choć dalej decydującym czynnikiem branym pod uwagę przy wyznaczaniu pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania jest jakość tekstów na niej zamieszczonych, to algorytm bierze także pod uwagę materiały video. Stąd ich taka popularność, tego rodzaju produkcje można znaleźć nawet na witrynach małych rodzinnych przedsiębiorstw. Specjaliści od marketingu online podkreślają, że obecnie przy pomocy filmu najłatwiej zwrócić uwagę potencjalnych klientów na ofertę firmy. Strony z tego rodzaju treściami cieszą się większym zainteresowaniem, internauci poświęcają im więcej czasu, niż witrynom tekstowym. Firmy zamieszczają filmy na własnej domenie lub w serwisie typu YouTube we własnym kanale. Każda ze strategii ma swoje wady i zalety, jednak wybierając drugaą opcję mamy szansę na o wiele większą publiczność.
YouTube to też wyszukiwarka
Jednak zanim korporacyjny film na YouTube obejrzy duża grupa widzów na całym świecie, trzeba go odpowiednio wypromować. Należy pamiętać, że serwis jest jednocześnie drugą co do wielkości wyszukiwarką. W serwisie jest opublikowanych ponad miliard filmów. Wielu użytkowników poszukuje filmów w podobny sposób jak w Google. Wyszukiwarkę YouTube obsługuje także algorytm, który na wpisane zapytania wyświetla filmy najbardziej do nich pasujące. Jednak działa on w nieco inny sposób, ponieważ na te same zapytania otrzymamy inne wyniki w Google Video Search, a inne w YouTube. Po prostu algorytm serwisu z filmami bierze pod uwagę inne czynniki. Wystarczy znać te parametry, aby odpowiednio zoptymalizować film pod pożądane frazy.
Najważniejsze elementy SEO YouTube
Powszechnie się wskazuje, że kluczową rolę w optymalizacji mają trzy elementy: tytuł, opis i tagi.
Jeśli chodzi o tytuł, to odgrywa on podobne znaczenie jak tytuł na stronie internetowej. Powinien on odzwierciedlać rzeczywistą zawartość filmu. Musi być krótki i zwięzły, dawać użytkownikowi orientacyjne rozeznanie, czego może się spodziewać. Na początku tytułu należy zawrzeć słowa kluczowe (także w nazwie pliku), na które chcemy, aby nasz film był wyświetlany na czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania (nazwę marki i inne zwroty firmowe warto zawrzeć w końcowej części). Użytkownicy swoje poszukiwania głównie opierają na tytułach, dlatego powinien on być zrozumiały dla jak najszerszej rzeszy internautów. Ponadto tytuł powinien pasować do miniaturki obrazu widocznej w wynikach wyszukiwaniach (ma być wobec niej komplementarny). Zbyt duża rozbieżność w tym względzie to najczęściej powód do rezygnacji z jego obejrzenia. Użytkownicy serwisów społecznościowych są już wyczuleni na tego rodzaju tricki, gdy pod intrygującym tytułem lub zdjęciem kryje się nachalny promocyjnie film. Tytuł można od czasu do czasu zmieniać, aktualizować pod kątem najnowszym trendów.
Opatrzenie filmu napisami może nam przysporzyć dodatkowych widzów, którzy mają kłopoty ze słuchem. To także dobrze wygląda wizerunkowo. Firma daje sygnał, że wszystkich traktuje jednakowo i sytuacja niepełnosprawnych leży jej na sercu. Eksperci podpowiadają, że automatyczne generowanie napisów nie działa doskonale, dlatego warto to zrobić ręcznie.
Równie ważny jak tytuł jest opis filmu. W nim należy krótko opisać zawartość materiału, uwypuklić główne motywy i elementy. Podobnie jak w tytule, tutaj także należy operować słowami kluczowymi. W opisie można odnieść się do innych podobnych filmów dostępnych w serwisie. Można także zawrzeć link do firmowej strony.
Z kolei tagi, to tak naprawdę słowa kluczowe przyporządkowane do konkretnego filmu. Ułatwiają one nie tylko szukanie użytkownikom, ale także klasyfikowanie filmów algorytmowi. Poza powszechnie używanymi tagami – (standardowymi przypisującymi film do danej kategorii), warto pokusić się o stworzenie kilku własnych – unikalnych.
Przy wyznaczaniu miejsca filmu w rankingu ważnie są również różnego rodzaju wskaźniki popularności. Priorytet mają te zintegrowane z serwisem, takie jak ilość odsłon filmu, liczba pozytywnych i negatywnych wrażeń (tzw. liczba kciuków na Plus lub Minus) czy treść komentarzy. Powszechną praktyką jest zamieszczenie pierwszych kilku komentarzy (oczywiście entuzjastycznych) przez autora lub znajomych. Nierzadko firmy korzystają z usług agencji, które w „komentowaniu” się specjalizują.
Podsumowanie
Filmy video to przyszłość Internetu (najnowszy trend to filmy 360º). Obecnie ich głównym dystrybutorem jest YouTube. Nie należy jednak ignorować innych platform tego rodzaju w komunikacji marketingowej. Na przykład Facebook odnotowuje cztery miliardy wyświetleń filmów dziennie, z czego trzy czwarte pochodzą z urządzeń mobilnych. Niezależnie jednak gdzie zostanie opublikowany film, aby zdobył aplauz dużej widowni, musi nie tylko reprezentować wysoki poziom merytoryczny, ale być także dobrze zoptymalizowany. Bez tego ostatniego elementu trudno się będzie przebić nawet najlepszej produkcji.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie reklamowania prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.
Dziękujemy za zainteresowanie! Nasz konsultant skontaktuje się tak szybko, jak to tylko będzie możliwe!
Może to Ci się spodoba
Pozycjonowanie stron internetowych
Pozycjonowanie strony www to szereg działań, mających na celu jej doprowadzenie do jak najwyższej pozycji w rankingu wyszukiwania na pożądane frazy, najczęściej związane z profilem działalności firmy. W praktyce to
Personalizacja komunikatów reklamowych w sieci – klucz do sukcesu
Współcześnie klienci od marek wymagają indywidualnego traktowania, nie tylko w zakresie obsługi, ale także marketingu. Firmy, które będą te oczekiwania ignorować lub nie będą im w stanie sprostać, muszą się
MGID rozszerza swój zasięg w Polsce, podpisując umowę z CMC Media
MGID, globalna platforma reklamowa dla reklam natywnych, reklamy wideo oraz reklam displayowych, ogłosiła nawiązanie współpracy z CMC Media, w związku z rozszerzeniem własnej sieci wydawców w Polsce. MGID, globalna platforma
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to comment this post!